Een vreemde moederdag en indrukwekkende situaties. - Reisverslag uit Závora, Mozambique van Tamara Nieuwenhuis - WaarBenJij.nu Een vreemde moederdag en indrukwekkende situaties. - Reisverslag uit Závora, Mozambique van Tamara Nieuwenhuis - WaarBenJij.nu

Een vreemde moederdag en indrukwekkende situaties.

Door: Tamara

Blijf op de hoogte en volg Tamara

13 Mei 2014 | Mozambique, Závora

Zavora/Sihane, 13 mei 2014...Wat gaan de dagen snel hier! Het is alweer twee weken geleden dat ik hier aankwam. Afgelopen zondag mijn eerste moederdag in 21 jaar zonder een kus / knuffel van één van de kinderen, wel een beetje vreemd en ik ga ze steeds meer missen...
Op de foto's zie je een bijna lege wachtkamer, meestal zitten alle banken vol zieke mensen.
Een gedeelte daarvan zie ik na de Devotion (christelijk begin van de dag met aanbidding) van 8.00 uur samen met collega Clementina in de woundroom voor het behandelen van absessen, wonden of zweren. Om de beurt schrijven of behandelen we. Zoals ik al eerder schreef is HIV/aids een enorm probleem en grijpt het als een vuur om zich heen in dit gebied omdat er veel promiscue (wisselende contacten) gedrag is. Op de foto zie je een twee weken oude baby, dat flink opgezwollen klieren heeft en onder de zweren van de syfilis zit...nu dus al aids en het leven begint pas...Soms grijpt het me erg aan en soms kan ik het laten waar het hoort...te groot om echt aan te pakken, dus vooral gevouwen handen...
Ben benieuwd wat ik de komende tijd nog mag doen en wat deze stage me verder nog gaat brengen.
Groeten uit het prachtige Mozambique!
Liefs, Tamara

• 13 Mei 2014 - 20:49

Christiaan:

hoi Tamara , wat mooi om te lezen dat het goed gaat , blijf de mensen goed verzorgen want alles wat je doet is meer dan wat ze anders hadden gehad . Gods zegen bij je werk daar.groetjes christiaan

• 13 Mei 2014 - 21:00

Peter En Marian Bertens Almelo:

Tamara,
    Wat een ervaring.
    Jouw verhaal maakt een grote indruk op ons.
    We zullen nu nog meer aan jou denken en die jonge mensen die zo weinig kans hebben op een gelukkig en gezond leven.
    Nu je het verschil ziet realiseren wij ons hoe goed wij in de Westerse Wereld hebben.
    Hou je taai .

Lieve groet
    Peter en Marian Bertens

• 13 Mei 2014 - 21:27

Gertjan Laan:

indrukwekkend. veel zegen en heel veel sterkte. leg het idd bij de Heer neer. Bij hem is het veilig.

• 13 Mei 2014 - 22:20

Leniegoijaerts:

Hoi Tamara,

Het zal inderdaad raar zijn voor het eerst in 21jaar geen Moederdag thuis te zijn, je moet maar denken het is voor een goed doel. De kinderen daar zullen blij zijn met zoveel verzorging en dat is toch fijn dat je daar aan mee kan werken.
    Liefs Lenie

• 13 Mei 2014 - 22:38

Ria Wind:

Wij vouwen hier onze handen met je mee! We wensen je Gods zegen toe voor al het goede dat je daar doet. Liefs Dik en Ria

• 13 Mei 2014 - 23:10

Frits Eshuis :

Hoi Tamara,

Goed om te lezen dat je tot zegen mag zijn, en kan zijn en een stukje hoop mag brengen in een wereld waar veel mensen het zoveel minder hebben dan wij. Door te geven mag je veel ontvangen :-) Tot gauw
    Zegen en groet,
    Frits

• 13 Mei 2014 - 23:17

Pap:

Je raakt hiervan onder de indruk zet je aan het denken en het maakt dat je ziet dat er belangrijkere zaken zijn dan dat waar we ons hier in dit rijke land druk over maken!
    Dit is een leermoment voor veel van ons Nederlanders.

• 14 Mei 2014 - 09:41

Alie Dubois:

Hoi Tamara,

Wat weer een indrukken, doet me denken aan een GMV congres van jaren geleden, waar we een verhaal te horen kregen van iemand in een arm land( weet niet meer welke) die ons zei dat ze voor ons gingen bidden om goed met onze welvaart om te gaan!!! Moest ik nu weer aan denken. Wat een geweldige dingen kun je daar doen onder de zegen van onze Vader,
    Hij is er bij!! We denken aan je en bidden met je mee, voor jou en je gezin!!

Liefs,
    Albert en Alie

• 14 Mei 2014 - 09:41

Alie Dubois:

Hoi Tamara,

Hij is er bij!! We denken aan je en bidden met je mee, voor jou en je gezin!!

Liefs,
    Albert en Alie

• 14 Mei 2014 - 10:49

Marlies:

Hoi Tamara,

Leuk verhaal weer en vooral heel erg herkenbaar. Het lijkt onbegonnen werk, maar ook dit is een druppel op de gloeiende plaat die voor veel mensen wel nodig is daar!
    Heel veel succes en plezier.. geniet van je tijd die je nog hebt. Voor je het weet zit je weer in Nederland.

liefs, Marlies

• 14 Mei 2014 - 11:07

Sophia:

Hoi Tamara, wat een bijzondere ervaringen doe je op. Moeilijke, maar ook mooie. We denken aan je en bidden voor je! Dikke knuffel van ons!

• 17 Mei 2014 - 11:20

Herma Kroeskop:

Hallo Tamara,

Kan nu pas de site openen.

Heb je reisverslag gelezen, jij maakt heel wat mee.
    Hoop dat je het naar je zin hebt.
    Dagen zullen wel heel snel gaan.

Heel veel liefs Herma.

Tamara

Op deze site word je op de hoogte gehouden van de reizen die ik maak voor stichting Soda. Stichting Soda vindt het belangrijk dat medische zorg beschikbaar en bereikbaar is in de moeilijkst begaanbare gebieden, zodat iedereen, ongeacht afkomst, ras, geslacht religie of voorkeuren toegang heeft tot medische zorg. Dit doen wij als stichting door het sturen van bouwteams, het leveren van bouwmateriaal en het aanschaffen van medisch materiaal. www:\\stichtingsoda.nl Dit alles gebeurt op vrijwillige basis en is dus onbezoldigd. Stichting Soda hanteert een anti strijkstok beleid, de taken die ik als bestuurslid verricht zijn onbeloond. Echter vind ik beloning in het feit dat er weer meer mensen beschikking hebben over medische zorg en (para) medici hun werk beter kunnen verrichten door een goed gebouw en de juiste medische materialen.

Actief sinds 11 Nov. 2013
Totaal aantal bezoekers 21996