Vreemde gasten & bijzondere patiënten - Reisverslag uit Závora, Mozambique van Tamara Nieuwenhuis - WaarBenJij.nu Vreemde gasten & bijzondere patiënten - Reisverslag uit Závora, Mozambique van Tamara Nieuwenhuis - WaarBenJij.nu

Vreemde gasten & bijzondere patiënten

Door: Tamara

Blijf op de hoogte en volg Tamara

18 Mei 2014 | Mozambique, Závora

Even weer een bericht vanuit Mozambique. De dagen en weken vliegen voorbij. Deze week zijn (hier) geen baby's geboren maar genoeg andere zaken om te doen. Momenteel vooral veel brandwonden bij kinderen omdat het "winter" is (lees: nog steeds boven de 22 graden). Er wordt meer gestookt en dat gebeurt hier met een hotvuurtje. Extra oppassen dus.
Op de groepsfoto zie je het hele team bij elkaar, alleen Anna ontbreekt. Vlnr: January, Mama Ruth, Ajdmira, Clementina, Miriam, Helen en ikzelf.
We hebben veel lol tijdens het werk, maar door de aard van het werk ook gesprekken over de beroerde situatie waarin veel patiënten zich bevinden.
Op één van de foto's zie je Anna in actie, ze heeft in verband met ascitis (vocht in de buikholte) een drain aangelegd...na 1 uur is er zo'n 2,5 liter (!) afgelopen. Dat moet een hele opluchting zijn voor de patiënt.

Af en toe zien we wel heel vreemde gasten in de wachtkamer. Naast Gekko's en honden komt er ook wel eens een hennetje langs, maar betalen met een eitje...ho maar, da's er niet bij.

Vandaag is het zondag, dus naar de plaatselijke kerkdienst. Een warm welkom door ds. Azaria, even naar voren komen om me voor te stellen en ik werd geacht de dienst af te sluiten met gebed.

Een fijne week gewenst allemaal!

Liefs, Tamara

• 18 Mei 2014 - 14:58

Herma Kroeskop:

Hallo Tamara,

Kerkdienst bij gewoond, hoe was dat in Mozambique?
    Denk dat het einde van jou missie, er haast op zit.
    Hoop dat je wat voor deze mensen hebt kunnen doen.

Tot ziens, liefs Herma.

• 18 Mei 2014 - 19:54

Esther:

Hallo Tamara,

Bijzonder om je reisverslagen te lezen en wat een indrukken allemaal.
    Ik wens je nog een leerzame periode , mooie vriendschappen en dankbare werrkzaamheden.

Vriendelijke groet,

Esther Roelofs

• 19 Mei 2014 - 22:01

Stijjo:

Hoi Tam. Heerlijk je belevenissen te lezen. Gelukkig een leuk team, en lekker temperatuurtje. En met brandwonden heb je ook ervaring genoeg. Succes voor de laatste 2 weken... het gaat snel genoeg, probeer eruit te halen wat er in zit. Denk vaak, en heel veel aan je.. Liefs en dikke knuffel. Stijjo

• 23 Mei 2014 - 12:32

Lars Pijlman:

Goed hoor Tamara, moet toch een hele bijzondere ervaring zijn. Nog heel veel plezier!

Lars Pijlman

Tamara

Op deze site word je op de hoogte gehouden van de reizen die ik maak voor stichting Soda. Stichting Soda vindt het belangrijk dat medische zorg beschikbaar en bereikbaar is in de moeilijkst begaanbare gebieden, zodat iedereen, ongeacht afkomst, ras, geslacht religie of voorkeuren toegang heeft tot medische zorg. Dit doen wij als stichting door het sturen van bouwteams, het leveren van bouwmateriaal en het aanschaffen van medisch materiaal. www:\\stichtingsoda.nl Dit alles gebeurt op vrijwillige basis en is dus onbezoldigd. Stichting Soda hanteert een anti strijkstok beleid, de taken die ik als bestuurslid verricht zijn onbeloond. Echter vind ik beloning in het feit dat er weer meer mensen beschikking hebben over medische zorg en (para) medici hun werk beter kunnen verrichten door een goed gebouw en de juiste medische materialen.

Actief sinds 11 Nov. 2013
Totaal aantal bezoekers 21996